• Oznaczenia PEGI

      Częstym prezentem na różne okazje stają się gry komputerowe, zanim jednak kupimy grę powinniśmy bardzo dobrze przyjrzeć się opakowaniu i poprawnie zinterpretować znajdujące się tam oznaczenia PEGI.

      Znaki ratingu PEGI znajdują się z przodu i z tyłu opakowania. Wskazują one następujące kategorie wiekowe: 3, 7, 12, 16 i 18. Dostarczają wiarygodnych informacji o stosowności treści gry z punktu widzenia ochrony nieletnich. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do danej gry.

      I tak:

      PEGI 3
      Treść gier oznaczonych w ten sposób uznaje się za odpowiednią dla wszystkich grup wiekowych. Dopuszczalna jest pewna ilość przemocy w komicznym kontekście (zwykle podobna do prezentowanej w kreskówkach w rodzaju Królika Bugsa czy Toma i Jerry’ego). Dziecko nie powinno utożsamiać postaci pojawiających się na ekranie z postaciami rzeczywistymi. Powinny one być w całości wytworem fantazji. Gra nie powinna zawierać dźwięków ani obrazów, które mogą przestraszyć dziecko. Nie powinny w niej występować wulgaryzmy.

       

      PEGI 7
      Gry, które w innym przypadku zostałyby zakwalifikowane do grupy 3, lecz zawierają dźwięki lub sceny potencjalnie przerażające najmłodszych odbiorców, mogą być uznane za odpowiednie dla tej grupy wiekowej.

       
       

      PEGI 12
      Gry wideo pokazujące przemoc o nieco bardziej realistycznym charakterze, skierowaną przeciw postaciom fantastycznym i/lub nierealistyczną przemoc wobec postaci o ludzkim lub rozpoznawalnych zwierząt, ponadto w tej kategorii wiekowej dopuszczalna jest nieco bardziej dosłowna nagość. Ewentualne wulgaryzmy muszą mieć łagodny charakter i nie mogą zawierać odwołań do seksu.

       

      PEGI 16
      Ten symbol jest nadawany, jeżeli przemoc lub aktywność seksualna wyglądają tak jak w rzeczywistości. Młodzież w tym wieku powinna również być odporna na brutalniejsze wulgaryzmy, sceny pokazujące używanie tytoniu lub narkotyków oraz sceny popełniania przestępstw.

       

      PEGI 18
      Za gry dla dorosłych uznaje się gry przedstawiające daleko posuniętą przemoc i/lub specyficzne rodzaje przemocy. Daleko posunięta przemoc jest najtrudniejsza do zdefiniowania, ponieważ w wielu przypadkach jest to pojęcie bardzo subiektywne, ale ogólnie można ją określić jako sceny przemocy powodujące u widza uczucie odrazy.

       

       

      Dodatkowo umieszczane są na opakowaniach przyczyny dla których nie powinniśmy dzieciom danej gry kupować:

      Narkotyki
      W grze pojawiają się nawiązania do narkotyków lub jest pokazane zażywanie narkotyków.
      Przemoc
      Gra zawiera elementy przemocy.
      Dyskryminacja
      Gra pokazuje przypadki dyskryminacji lub zawiera materiały, które mogą do niej zachęcać.
      Hazard
      Gry, które zachęcają do uprawiania hazardu lub go uczą.
      Strach
      Gra może przestraszyć młodsze dzieci.
      Seks
      W grze pojawiają się nagość i/lub zachowania seksualne lub nawiązania do zachowań o charakterze seksualnym.
      Wulgarny język
      W grze jest używany wulgarny język.